האם זה נכון להפריד פחמימות מחלבונים בתפריט?

מאת: מירי חדד, מנהלת המרכז

קיימת ההנחה בתזונה כי לספיגה מיטבית של אבות המזון, יש להפריד אכילת חלבונים מפחמימות, בשל החומציות בקיבה ואולי ההתנגשות בצורך לעכל בו זמנית שני אבות מזון שונים.

האם עובדה זו נכונה?

בואו נלמד על תהליך העיכול של האוכל שאנו אוכלים והשתיה שאנו שותים:

  1. מערכת העיכול מתחילה באזור הפה והרוק ומסתיימת בפי הטבעת, נחשבת כאחד האברים הגדולים בגוף האדם, אורכו של המעי הנו כ- 7 מטרים.
  2. כבר כשאנו מסתכלים, מריחים וטועמים מזון מתחילה מערכת העיכול לעבוד.
  3. עיבוד המזונות שאנו אוכלים כולל שלושה שלבים: בליעת המזון, עיכול המזון, שינוע וניצול המזון לרקמות הגוף ולמטבוליזם (חילוף החומרים)
  4. בעת הלעיסה של המזון בפה, אנו מפרקים את המזון לחומרים קטנים יותר, דרך הרוק אנו מפרישים תרכובות אשר קרויות אנזימים אשר מתחילים את תהליך הפירוק הראשוני של הפחמימות, המשך הפירוק של המזונות יתרחש בסביבה חומצית בקיבה וכאשר התרכובות המפורקות יגיעו לגודל הנדרש, הם ימשיכו אל המעי, שם מתרחש רוב תהליך העיכול והספיגה.
    לתהליך העיכול במעי מצטרפים אנזימים והורמונים אשר מופרשים מהכבד, הלבלב וכיס המרה.
    כמות המים היומית הנדרשת למערכת העיכול הנה 7-9 ליטר! הרבה מעבר לצריכת המים היומית שלנו.
    אלכוהול הוא התרכובת היחידה אשר נספגת בקיבה ולא במעי!
  5. למערכת העיכול בגופינו כמה תפקידים: לעכל ולספוג את המזון, הוויטמינים, המינרלים והמשקאות שאנו צורכים, לשמש כחיץ פיזי וביוכימי כנגד חיידקים, וירוסים ומזיקים נוספים אשר מגיעים עם המזון שאנו צורכים, להרכב המקרוביום במערכת העיכול (אשר מהווה כ 60% מכלל החיידקים שלנו בגוף) יש השפעה על כלל מערכות לרבות חילוף החומרים, ומערכת החיסון בגופינו.
  6. מערכת העיכול שלנו מותאמת לעכל ולספוג בו זמנית מגוון מזונות, לדוגמא: חלבונים, עמילנים, פירות וירקות.
    90-97% מהמזונות שאנו אוכלים נספגים (סיבים תזונתיים אינם נספגים)
  7. בריאות האדם תלויה בבריאות מערכת העיכול, בשל הפעילות המטבולית המוגברת של תאי מערכת העיכול ורגישות התאים למזהמים, פתוגנים ותת תזונה.
    בצום של כמה ימים תאי מערכת העיכול עוברים ניוון, ברגע שחוזרים לאכול תאי מערכת העיכול חוזרים לתפקוד מלא.