האם קפה טוב לבריאות שלנו?

מאת: עדי לוין, דיאטנית קלינית, סניף תל אביב

קפה הוא אחד המשקאות הנצרכים ביותר בעולם והשפעותיו על האדם ובריאותו נחקרות במישורים רבים. בקפה קלוי קיימות למעלה מ- 1000 תרכובות ביו-אקטיביות אשר לחלקן השפעות נוגדות חמצון, נוגדות סרטן ודלקת.

השפעות תרפואיטיות אלו מיוחסות לתרכובות המפתח בקפה: קפאין, חומצות כלורוגניות (משמשות כנוגדות חמצון עיקריות בקפה), ואנזימים נוספים כגון diterpenes  kahweol,  ו-,cafestol אשר מנטרלים תרכובות קרצינוגיות (מסרטנות) ומעודדים הפעלה של מערכות הגנה חמצוניות בתוך התא. סוג פול הקפה (הנפוצים ביותר: ערביקה או רובוסטה),מידת הקליה, שיטת ההכנה ופרמטרים נוספים בעיבוד הקפה ישפיעו בסופו של דבר על ההרכב הביוכימי הסופי. מיקרוביום המעיים וגנטיקת האדם ייקבעו בסופו של דבר לאלו מטבוליטים הוא ייחשף ואת מידת זמינותם הביולוגית. מחקרים רבים בחנו את הקשר בין שתיית קפה לתמותה, סרטן, מחלות נוירולוגיות, מחלות קרדיווסקולאריות, מחלות כבד, הריון וכו'. מטא אנליזה (צבר רב של מחקרים) אשר פורסמה בנובמבר 2017 בירחון המדעי British Medical Journal בחנה את הקשר בין צריכת קפה והשפעותיו הבריאותיות.

להלן הממצאים:

· צריכת קפה נמצאה מקושרת להפחתת הסיכון ממוות מכל הגורמים (All Cause Mortality).

· צריכת קפה נמצאת מקושרת להפחתת הסיכון לתמותה ממחלות קרדיווסקולריות, מחלות לב כליליות ושבץ. הירידה גדולה יותר כאשר צורכים לפחות 3 כוסות ביום בתפריט היומי.

·צריכת קפה נמצאה עם סיכון נמוך לסרטן באופן כללי. מטה-אנליזה של 40 מחקרי עוקבה הראתה שכיחות נמוכה יותר של סרטן מסוגים ספציפיים כגון: פרוסטטה, לוקמיה, מלנומה, סרטן עור ללא מלנומה, ריאות וכבד.

·שתייה קפה בכל מינון שהוא לעומת היעדר שתייה קפה- נמצאה מפחיתה ב-29% את הסיכון לכבד שומני לא אלכוהולי, ב-27% את הסיכון לפיברוזיס בכבד וב-39% את הסיכון לשחמת ומחלת כבד כרונית.

·צריכת קפה נמצאת מקושרת להפחתה בסיכון לסוכרת טייפ 2, ומחלות כמו גאוט, אבנים בדרכי מרה, אבנים בכליות ותסמונת מטבולית.

·שתיית קפה נמצאה כמפחיתה את הסיכון לחלות במחלות נוירולוגיות כגון פרקינסון, דכאון, אלצהיימר והפרעות קוגניטיביות.

· הפחתת שברים- רמות גבוהות של קפה נמצאו כמעלות את הסיכון לשברים בקרב נשים ומורידות את הסיכון בגברים. מרכיב הקפאין אשר נמצא בקפה – מקושר לפגיעה בצפיפות העצם וספיגת הסידן אצל נשים. בכל אופן, נמצא כי צריכה של 400 מ"ג\יום קפאין (שווה ערך ל- 4 כוסות קפה) לא מקושרת לסיכון בשברים, נפילות, פגיעה בצפיפות עצם או במטבוליזם של סידן. בנוסף המחקרים שעסקו בקשר בין שברים לקפאין לא תיקננו לפרמטרים חשובים כמו BMI, עישון, צריכת סידן, ויטמין D או אלכוהול. חלק מהמחקרים בנושא טענו שהפגיעה בצפיפות העצם היא קטנה ואילו תוספת של חלב לקפה יכולה למזער פגיעה בספיגת הסידן.

· הריון- צריכה גבוהה של קפה מקושרת לסיכון גבוה ללידת עובר במשקל נמוך, הפלות, לידות מוקדמות, לוקמיה בילדות. מחצית החיים של קפאין מכפילת את עצמה במהלך הריון ולכן כמותו היחסית בדם תהיה גבוהה יותר בהשוואה לאישה שאינה בהריון. קפאין בנוסף חוצה שליה והאנזים CYP1A2  שפעיל במטבוליזם הקפאין נמצא ברמה נמוכה אצל העובר- דבר העלול להוביל לחשיפה ממושכת ומסוכנת לקפאין.

לסיכום: ממצאי המסמך המאגד מצאו: צריכת קפה נמצאה בטוחה ואף יעילה בטווח של 3-4 כוסות ליום, ברוב הפרמטרים הבריאותיים שנבחנו בהשוואה לשתייה נמוכה של קפה או היעדר שתיה בכלל.

עד לממצא מדעי חדש, זוהי בשורה משמחת לאוהבי הקפה.