כיצד לבחור יוגורט עשיר חלבון?

מאת: מירי חדד, מנהלת המרכז לתזונה

מה היתרון של יוגורט עשיר בחלבון? 

יש עכשיו באזזז גדול מאוד סביב החלבון ובצדק! 

החלבון הוא מרכיב חשוב מאוד וחיוני בתפריט תזונה שלנו, לספורטאים, נשים בהיריון, קשישים, ילדים, מתבגרים ואנשים אשר רוצים לרדת במשקל.

אז כמה עובדות סוגרות פינה על יוגורט עשיר חלבון:

1. כמות החלבון: לעוסקים בספורט, להתאוששות מאימונים ואנאבוליזם של שריר ולשינוי איכותי בהרכב הגוף מומלץ לצרוך בארוחה 20-40 גר׳ חלבון. מדובר בכמות חלבון שבארוחות המרכזיות ניתן להגיע אליה די בקלות (למעט טבעונים) לעומת ארוחות ביניים. כדי להגיע לכמות החלבון היומית המומלצת, תיסוף חלבון בארוחות הקטנות לאורך היום בהחלט יעזור ?
ללא ספק כל מנת מזון אשר תכיל 10 גר׳ חלבון ומעלה תסייע לנו במטרה זו ובמקרה זה היוגורטים החדשים בהחלט רלוונטיים.

2. איכות החלבון: איכות החלבון בארוחה נגזרת מהרבה פרמטרים כמו למשל הערך התזונתי, הרכב חומצות האמינו, מקור החלבון וקצב עיכול וספיגה. בהקשר לפרמטר האחרון – חלבון מסוג מי גבינה, ע״פ הספרות המחקרית הנו חלבון מומלץ לעוסקים בפעילות גופנית משום שהוא מתפנה מהר יותר בקיבה וממנה הוא מגיע אל הדם ואל השרירים שלנו. בשל כך – שילוב מזונות אשר מכילים חלבון מי גבינה לרבות יוגורטים הוא בהחלט שילוב מומלץ, לכולנו.

3. עם מה החלבון מגיע? נתון מאוד חשוב שתמיד יש לתת עליו את הדעת! כשאנו אוכלים חלבון, אנחנו אף פעם לא אוכלים רק חלבון!! כמו למשל אכילת בשר, ברמה התזונתית בבשר יש כמויות גבוהות של חלבון איכותי וגם ברזל אבל.. בשר מגיע עם עוד מרכיבים, שלא לכולם אנו מודעים! נחזור ליוגורט – יוגורט מגיע עם חלבון מצוין אבל כמובן עם סוכר! בחלב בצורה טבעית יש סוכר וזהו הלקטוז (דו סוכר אשר מורכב מגלוקוז וגלקטוז) יש להבחין בין כמות הסוכרים הטבעיים ביוגורט לבין יוגורטים ממותקים עם תוספת סוכר או תוספת פרי, פרי = סוכר. אם חשוב לכם לנטר את כמות הסוכרים היומית, היו ביקורתיים ובחרו ביוגורט פחות מעובד שלא הוסיפו לו סוכרים או פירות.

4. זמינות ונוחות – הרבה פעמים, בחירה תזונתית מושפעת מאורח חיים שלנו ומזמינות המזון שלנו לאורך היום. לעיתים, בשל עומס ולוז צפוף אנחנו מחפשים פיתרון אשר יסגור לנו את הפינה, שנוכל ״לתקתק אותו בכמה דק״ ולהמשיך בשגרת יומנו. כל מזון אשר יהיה קל נשיאה ויביא איתו גם ערך תזונתי טוב וגם יהיה טעים בהחלט יענה על הדרישה.

לסיכום: יוגורטים עשירי חלבון הם בהחלט אופציה טובה לארוחת אחרי אימון או ארוחת ביניים כחלק מתפריט יומי מאוזן! שימו לב לשורות הקטנות- המלצתי היא לשלב ולא להחליף! בסופו של יום – מה שחשוב הוא כל החליפה התזונתית שלכם ולא רק ארוחה אחת!