סיכום תובנות לשנת 2017 מהמדע ומהקליניקה

מאת: מירי חדד, מנהלת המרכז

סיכום תובנות לשנת 2017 מהמדע ומהקליניקה לתזונה

מילת המפתח שחוזרת על עצמה בקרב אנשים אשר זקוקים לתמיכה תזונתית היא "מסגרת", לא אחת אני שומעת מהרבה מטופלים: "צברתי ידע בתזונה, אני יודע מה עלי לאכול ובכל זאת.." היישום וההתמדה קשים. אז אם אתם מזדהים עם המשפט, חפשו לכם בית חם אשר ייתן לכם את המסגרת המתאימה לכם. רצוי שיהיה בית מקצועי, מוסמך ומתפתח, אשר יהיה קשוב לצרכים שלכם ויקדם אתכם לאיכות חיים ושלווה עם עולם האוכל האישי שלכם.

אין דבר כזה "תפריט אחד ויחיד שדיאטנית בנתה לי לכל החיים". תפריט תזונה אשר נבנה ע"פ הנתונים האישיים מהווה מודל מקצועי להתנהלות נכונה עם המזון ביום יום. חשוב לדעת שלאורך זמן, תפריט תזונה הנו גמיש, משתנה בין עונות השנה, משתנה בהתאם לפעילות הגופנית, סיטואציות חברתיות, חגים וגורמים רבים נוספים.

ישנו רציונל מדעי (American Heart Association 2017) להקפיד על ארוחת בוקר ועומס קלורי גבוה יותר בשעות היום, לצורך וויסות התיאבון, שמירה על המשקל ומניעת מחלות מטבוליות. עם זאת, הקשבה לגוף היא חשובה. למשל: לאכול תפוח או חטיף אנרגיה כי "כתוב לי בתפריט" ולא כי אני רעב או מתחשק לי, או להמתין במצוקה וברעב גדולים כי לא הגיעה השעה לאכול "לפי התפריט".

לעליה במסת השרירים (מטרה ראויה לכולנו בריאותית) חשוב לצרוך תפריט עשיר חלבון, משולב מקורות חלבון אנימלים וצמחיים, יחד עם אימוני התנגדות סדירים. אין צורך "לעבוד בלאכול לאורך היום", הפרקטיקה פשוטה ומתאימה את עצמה לסדר היום שלכם.

השיח על ירידה במשקל ברשת מתרכז סביב נושא האסתטיקה, ריבועים בבטן וגבר או אישה מצולמים "בסלפי חיטוב". בריאות כמו אכילת ירקות זה לא סקסי ושיווקי. עלינו כאנשי מקצוע, דיאטנים ומאמני כושר לשווק ולהעלות את המודעות לתרופת הפלא אשר נקראת אימוני כושר ומזון מקדם בריאות, לא רק תוצאות וירידה במשקל, אפילו אם זה מה "שהלקוחות דורשים מאתנו".

מחקר חדש אשר פורסם בכתב העת  circulation ובוצע בארץ בניהולה של פרופ' איריס שי, הראה כיצד התערבות של  3 שעות פעילות גופנית שבועית יחד דיאטה ים תיכונית דלת פחמימות, מפחיתה משמעותית את השומן התוך בטני, זאת בהשוואה לקבוצה אשר לא עסקה בפעילות גופנית וצרכה תפריט דל שומן. בשתי הקבוצות התפריט אשר ניתן ייצר גירעון קלורי. הפחתת מצבורי השומן הפנימיים בכבד, לב, לבלב  ושרירים מורידה משמעותית את הסיכון למחלות קרדיו מטבוליות. לעומת זאת, הפחתת השומן התת עורי השטחי אשר נראה לעין וניתן למדידה לא משפרת מדדים מטבולים ומורידה גורמי סיכון – חומר למחשבה.

לסיכום:

התייחסו בכבוד לגוף שלכם

תדלקו אותו נכון, הראיות המדעיות כעת מכוונות אותנו לצריכה יומיומית של מזונות צמחיים יחד עם שיעור גבוה של שומנים וחלבונים.

התאמנו סדיר, הרימו משקולות

זה לא בריא לאכול רק בריא! פנקו את עצמכם.

ובנימה אישית – תודה ל 200 המאמנים והדיאטנים שהגיעו מכל קצוות הארץ ללמוד ולהתפתח בתזונת ספורט. יחד עם שותפיי המקצועיים, אנו עמלים על יצירת קהילה מקצועית מובילה בארץ!

שלכם,

מירי חדד