בטיחות השימוש בממתיקים מלאכותיים

מאת: מירי חדד, מנהלת המרכז

ממתיקים מלאכותיים פותחו על מנת לספק את הטעם המתוק מבלי להעלות את רמת הסוכר בדם או לתרום קלוריות נוספות לתפריט, אך לאורך השנים צריכת ממתיקים מלאכותיים נקשרה עם סיכון למחלות סרטן, השמנה ועליה ברמת הסוכר בדם

האם טענות אלו נכונות? הנה 4 עובדות מדעיות מעודכנות על עולם הממתיקים המלאכותיים:

✴️ממתיקים מלאכותיים הנם קבוצה של תרכובות אשר נבדלות בהרכב הכימי, הטעם, דרגת המתיקות והמטבוליזם. בשל כך, מה שנאמר על ממתיק אחד – לא יהיה בהכרח נכון לממתיק אחר מבחינת עיכול בגוף, מינון מומלץ ובטיחות שימוש.

✴️ הועדה האירופאית לבטיחות במזון (EFSA) וגופי מומחים נוספים בעולם מבצעים הערכת בטיחות קפדנית לממתיקים המלאכותיים אשר משווקים כעת בשוק. מבדיקות אלו עולה כי צריכת ממתקים מלאכותיים הנה בטוחה לשימוש במינון המומלץ עבור כל ממתיק מלאכותי. לא נצפה קשר מדעי בין צריכת ממתיקים מלאכותיים למחלות סרטן, גידולים או בעיות נוירולוגיות.

✴️ בשנת 2015 ארגון הבריאות העולמי המליץ על הגבלה של עד 10% צריכת סוכרים חופשיים מסך הצריכה הקלורית היומית. נבדיל בין צריכת סוכרים חופשיים אשר מצויים בתוך המזון, כדוגמת פירות וסוכר החלב (המגיעים עם יתרונות תזונתיים ולכן מומלצים), לבין סוכרים חופשיים אשר מוספים למוצרי חלב, מעדנים או שתייה – סוכרים המומלץ להגביל!

✴️ צריכת ממתיקים מלאכותיים משרתת את הצורך במתוק ויכולה להחליף את צריכת הסוכר החופשי הזמין במשקאות ממתוקים, חטיפים וממתקים ללא עליה ברמת הסוכר בדם

מהו המינון הבטוח לשימוש בממתיקים מלאכותיים?

אדגים את בטיחות השימוש ע"י תרגיל פשוט שבוצע על ידנו בקליניקה לתזונה

מטופלת מהקליניקה הביעה דאגה: "מירי אני ממש חוששת כי אני צורכת הרבה סוכרלוז עם הקפה"

היא צורכת 5 שקיות של ממתיק סוכרלוז ביום.

איך אפשר לדעת אם הכמות הזאת בטוחה?

תרגיל פשוט.

כמות הסוכרלוז המומלצת לאדם בצריכה יומית הנה 5-10 מ"ג/1 ק"ג משקל גוף

כמות הסוכרלוז בשקית אחת היא 13 מ"ג (שימו לב שהשקית מכילה גם רכיבים נוספים ולא רק סוכרלוז!)

למשקל של 70 ק"ג אשר צורך 5 שקיות ממתיק ביום הצריכה תעמוד על 65 מ"ג סוכרלוז כאשר הסף המקסימלי התחתון עומד על 350 מ"ג!

קל מאוד להפחיד ולהגיד "זה מזיק" מבלי להבין שלכל רכיב בתזונה יש מינון מומלץ ובטיחות קפדנית אשר נקבעת ע"י גופים מדעיים אשר מוסמכים לכך.

בחרו בתבונה.