איך לזהות שרלטנים בתזונה

מאת: מירי חדד, מנהלת המרכז

מתי בפעם האחרונה הייתם בייעוץ תזונתי וקיבלתם תפריט תזונה אישי?

מי בנה לכם אותו? מאמן הכושר? השכנה שירדה במשקל? הבחור ההוא עם הריבועים בבטן?

שבעת הסימנים החשודים המעידים על תפריט אשר בנה מתחזה ולא תזונאית שהיא איש המקצוע הנכון!

1.הנחיה לא ריאלית לגודל מנה למשל: 2 כפות אורז בארוחת צהריים!, פריכית אחת בארוחה, כפית שמן זית.. ביננו, מי יכול לאכול 2 כפות אורז בהנאה או לתבל את הסלט עם כפית אחת בלבד של שמן זית??

2.שימוש מוגבר ויומיומי במוצרי דיאט מסוג דגנים, מוצרי חלב, שלגונים ועוד – אין ספק ששימוש במוצרי דיאט חוסך לנו קלוריות אך אם איננו נהנים ומסופקים מהמזון שלנו בתפריט, לא נוכל לשמור על תכנית אכילה זו לאורך זמן וזהו המוקש מס' 1 לנשירה מהתכנית.

3. ייעוץ תזונתי ללא ביסוס מדעי בנושא הרזייה כמו: כוס מים עם כפית שמן קוקוס, שתיית קפה סמוך לאימון לצורך הגברת שריפת שומנים, הפרדת פחמימות וחלבונים, התאמת התפריט האישי לפי סוג דם.

4.הנחיות תזונה קיצוניות כמו: ללא פירות כלל, סלט ירקות ללא תוספת שומן, ירקות ללא הגבלה מצד אחד או רק ירקות ירוקים מצד שני.

5.חוסר גיוון בתפריט וארוחות אשר חוזרות על עצמן, למשל מנת בשר או דג גם בצהריים וגם בערב, רק אורז כפחמימה מבושלת, רק פריכיות.

6.הורדה קיצונית של קבוצת מזון ואז העמסה של אותה קבוצה לפרק זמן מסוים למשל: הפחתה קיצונית של פחמימות בתפריט לפרק זמן מסוים ואז הנחייה לצרוך כמות מאוד גדולה של פחמימות (בלי ריצת מרתון בסוף..) מסוג פיצה, בצקים, לחמניות ומאפים.

7.הנחייה תזונתית מסוג: "נתחיל עם התפריט הזה רק לשבוע כדי לתת מכה ואז נשנה אותו למשהו אחר ויותר קל" הנחיה זו מסוכנת, לא מעודדת אימוץ הרגלי אכילה בריאים ולא תורמת לירידה במשקל, במקרים מסוימים היא מעלה במשקל.

אז.. שלא יעבדו עליכם. הקפידו לשאול על תעודות ההסמכה והלימודים של איש המקצוע אשר נותן לכם שירות, ידע וטיפול תזונתי.

בהצלחה!