כיצד לרדת במשקל מבלי להרגיש בדיאטה

מאת: צוות המרכז

תפוח בדבש, ארוחת חג, קלוריות, עליה במשקל: לקראת תקופת החגים אלו הנושאים המדוברים ביותר בטורי התזונה במגזינים השונים.

לקראת השנה החדשה אנו משתפות אתכם בסיפור הצלחתה של א.ה אשר עברה תהליך מדהים של ירידה במשקל במרכז שלנו לאחר טיפול תזונתי מקצועי שקיבלה. משקלה ירד מ 125 ק"ג ל 90 ק"ג וזאת לא ע"י דיאטה סיזיפית ונוקשה אלא ע"י אימוץ גישה אחרת מהדיאטה המסורתית.

בראיון שערכנו עמה ביקשנו ממנה לסכם מהם הנקודות החשובות ביותר שעזרו לה בתהליך המוצלח הזה, איך אפשר לרדת במשקל ולא להרגיש בדיאטה במהלכו של טיפול תזונתי?

התשובות של א.ה הם:

  • אכילה בריאה ומספקת – ללא ספק כשאנו עוברים תהליך של בריאות אנו מצפים לשינוי משקלי, אך הדרך הנכונה ביותר להשיג זאת היא ע"י התמקדות באכילה בריאה ואיכותית ולא במשקל, התעסקות יתר בנושא משקלכם תגרום לכם לאכול אחרת, תעלה את הסיכון להתקף זלילה (עקב היתקעות במשקל) ותוריד לכם את המוטיבציה להמשיך בטיפול התזונתי. מעקב אחר משקלכם יכול להתבצע בליווי איש מקצוע או אם אתם לבד בתהליך, אחת לשבוע /חודש.
  • שינוי תפיסה – המושג "אני בדיאטה" מיד מעלה בנו אסוציאציה של תהליך זמני, "זבנג וגמרנו" לכן כל כך הרבה אנשים נכשלים בדיאטות כל הזמן. חשוב להבין שעל מנת לייצר תהליך של בריאות, ניהול סדר יום ושמירה על המשקל לאורך זמן יש להתחייב לתהליך, לשנות תפיסה, להתחייב "לכל החיים".
  • עם התקדמות התהליך לסגל אכילה אינטואיטיבית – אכילה זו מושתתת על סיגנלי רעב ושובע אישיים שיש לכל אחד מאתנו ומאפשרת בחירה גמישה יותר של מרכיבי המזון בכל מצב, בשגרת יום יום, בחופשה במלון.. ובארוחות חג. כך גם אוכלים כמויות מזון בהתאם ליכולת שלנו ולא משמינים וגם שומרים על ההנאה מאכילת המזון.
  • לדאוג לזמינות המזון – כמו כל מחויבות שיש לנו בחיים – עבודה, ילדים, זוגיות, על מנת שהתהליך יצליח אנו זקוקים למזון בריא ואיכותי שיהיה נגיש לנו לאורך כל שעות היום, במיוחד בשעות העבודה. במידה ואנו לא דואגים למזון זמין, אנו עלולים לבחור במזון עתיר שומן וקלוריות והדרך לאכילת יתר – תחושת אשמה ונפילה מהתהליך מאוד קצרה.
  • התאמה אישית – אין תפריט אחד שווה לכולם במהלכו של טיפול תזונתי! לכל אחד מאתנו סדר יום שונה, משקל גוף שונה, רמת פעילות שונה ועוד ולכן חשוב להבין שאי אפשר להכניס את כולנו למודל של 3 ארוחות, 6 ארוחות ועוד.. לכל אחד יש את התכנית האישית שלו.
  • להפחית מחשבות טורדניות בנוגע לאוכל – אכלתם, בבית, בחוץ, במסעדה? המשיכו הלאה, מחשבות של "מה אכלתי" ו"כמה אכלתי" לא יקדמו אתכם בתהליך, מחשבות טורדניות אלו עשויות אפילו להעלות סיכון לאכילת יתר בגלל תחושת אשמה. התייחסו לאכילה כמו כל פעולה שגרתית אחרת שאתם עושים במהלך היום, שליחת מיילים, שיחה עם הילד וכו', ברגע שפעולת האכילה תהיה "ניטרלית" ככל האפשר כך תסגלו אכילה בריאה ונקייה משיפוט עצמי ותחושות שליליות.
  • ויתור על התירוצים בשגרת יומכם – "אין לי זמן להכין אוכל לעבודה", "אין לי כוח להתאמן", "אין באפשרותי לאכול בזמן כי אני עסוק" ועוד שלל תירוצים.. לקראת השנה החדשה, החליטו שאתם לא נכנעים לאף תירוץ ומעלים את ניהול יום האכילה שלכם לעדיפות גבוהה בסולם המטלות שלכם.
  • בתהליך ירידה במשקל חשוב שתזכרו "התקדמות ולא שלמות" התהליך לוקח זמן וכל קילו שיורד מקדם אתכם לקראת המטרה. גם אם המשקל נעצר, זו רק מדרגה ואם תמשיכו בדרך תעברו אותה.

שנה טובה ומוצלחת!