שלוש עקרונות מפתח להצלחה בהשגת היעד

מאת: מירי חדד, מנהלת המרכז לתזונה

מידע חשוב על הצבת מטרות בחיים וגם בתחום הבריאות – שינה, אכילה, פעילות גופנית

שלוש עקרונות מפתח להצלחה בהשגת היעד

המטרה שלכם צריכה להיות:

  1. ריאלית
  2. גמישה
  3. כתובה עם דרך ברורה לביצוע

מה זה אומר מטרה ריאלית? מטרה שמתקשרת עם החיים שלכם, למשל הטמעת מזונות בתפריט שאתם אוהבים ויכולים לסגל כהרגל יומיומי או ביצוע אימון שקרוב לכם לבית/לעבודה ולא נדרש מאמץ על כדי ליישם אותו (אימון רחוק מהבית אשר מצריך נסיעה ארוכה יהיה קשה ליישום לאורך זמן)

מה זה אומר מטרה גמישה? כשיש תמיד תוכנית ב' והבנה שהיעד נכנס לתוך מארג החיים שלכם וזה כשלעצמו יצריך גמישות, היעדר שיפוטיות  והכלה של המעשים שלכם.
למשל, תרחיש קלאסי – אכילה יותר דשנה בסוף שבוע או אכילה קולינרית טעימה בחופשה, במקרים כאלה חייבת להיות גמישות מחשבתית והכלה לעובדה שאוכל הוא חוויה מהנה שכולנו רוצים להיות חלק ממנה ויחד עם זאת שמירה על רצף הפעולות של התכנית והיעדים שלכם, למשל סיום יום אכילה מוקדם יותר בסוף שבוע ע"פ שיטת צום לסירוגין.

מה זה אומר מטרה כתובה? שיש לכם תכנית אכילה ותנועה מ ס ו ד ר ת שבניתם עם מקצועניות (אני ומיכל למשל)  שהיא משמשת כמודל לאיך יום אכילה שלי צריך להיראות.

זה שיש תפריט, זה לא אומר שתשלפו אותו הערב בחתונה (דורון.. באמת שלא! חחחח) אלא הוא יהיה הדיפולט המרכזי שלכם עם יציאות בסופי שבוע, אכילה בחוץ וכאלה.
כמו כן מטרת התפריט הוא ללמד את העקרונות החשובים מבחינת הרכב אבות המזון והפיזור שלהן לאורך היום – בהתבסס על הנתונים האישיים שלכם.

עוד דבר חשוב מלבד מטרות זה המיינד סט שלנו ומלחמה עם המחשבות אשר מחלישות אותנו, או בגישה הנרטיבית "הסיפור שאנחנו אוהבים לספר לעצמנו"

דר' ליסה רנקין, רופאה אשר עוסקת בהשפעות המחשבה על הגוף, פרסמה ספר בשם "התרופה לפחד" ובספר היא מפרטת בתובנות טיפוליות מעולם ה CBT

בפשט היא ממליצה להחליף מחשבה במחשבה, אנו באופן בלתי מודע עוסקים במחשבות מחבלות אשר מפחידות, מלחיצות ומנמיכות אותנו ואת הדימוי העצמי והגופני שלנו.

עלינו לתרגל ולהתאמן בהחלפה של מחשבות אלו במחשבות אחרות – מרגיעות ומעצימות או שתגידו לעצמכם "אני צריך.כה להפסיק לראות שחור ולהחליף פסימיות באופטימיות"

הנה כמה דוגמאות לתרגול מעולם התזונה וההרזיה:

מחשבות מחבלות/מנמיכות מחשבות מעצימות – קונטרה

 

אני לא יורדת במשקל כפי שרציתי קצב הירידה במשקל משתנה ע"פ המאזן האנרגטי שלי והוא איננו אחיד, החשיבות היא במגמת השינוי לאורך זמן

 

כל התהליך הזה לא טוב יש הרבה שינויים שהטמעתי מתחילת התהליך ואין שלמות אבל יש התקדמות, המפתח להצלחה הוא רק התמדה

 

למה אכלתי את השוקולד/הפיצה אתמול? אני ממש חלשה

 

נהניתי מאוד מהפיצה/שוקולד ואני לא מתחרטת, ידוע לי שאכלתי יותר קלוריות אבל היום הוא יום חדש והוא בוודאות יהיה מאוזן יותר
אין טעם להמשיך בתהליך אם אני לא על זה ב 100%

 

כדי לייצר שינוי לא צריך להיות על זה ב 100% חשוב לבדוק איך ניתן לשפר את התזונה, התנועה וההתנהגות שלי למקום טוב ומאוזן
למה שאשלם הרבה כסף על דיאטנית? כי הבריאות שלי חשובה לי ואני משקיעה המון כסף על הבית והילדים ומה איתי?
למה שאשלם כסף על מאמני כושר? כי הבריאות שלי חשובה לי ואני משקיעה המון כסף על הבית והילדים ומה איתי?
זה לא זמן להתחיל עכשיו, אין לי ראש לזה ואני מאוד עסוקה החיים שלי מתרחשים עכשיו ואני לא מתכוונת לוותר לעצמי, מגיע לי לחיות חיים מלאים ברווחה נפשית וגופנית וללמוד להזין את עצמי נכון וטוב לי
אין סיכוי שאצליח לרזות או לשלוט בעצמי, במיוחד בסופי שבוע תמיד יש סיכוי, ככל שאתמיד בתכנית שלי ואהיה בשובע נעים כך אאפשר לעצמי לאכול כמה שנחוץ לי באמת ולא מתוך התאפקות קשה
או שאני יורדת 4 ק"ג  בחודש או שנכשלתי עלי להפסיק לחשוב דיכוטומית, הצלחה נקבעת ע"פ הפעולות והשינויים שאני מיישמת בחיי היום יום ולא ע"פ מספרים
ככל שאתמיד – כך ארגיש טוב יותר וזה מה שחשוב באמת

תרגלו החלפת מחשבה במחשבה – הכינו לכם סט מחשבות מעצימות שניתן "לשלוף בעת הצורך"
בהצלחה!